Opieka koordynowana nad kobietą w ciąży fizjologicznej
2016-02-04
Szanowny Panie Prezesie,
Po zapoznaniu się z projektem Zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, zmieniającego zarządzenie określające warunki zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczenia zdrowotne kontraktowane odrębnie, wprowadzające nowe świadczenie – opieka koordynowana nad kobietą w ciąży fizjologicznej, zwracamy się z apelem o wstrzymanie prac na opublikowaną wersją i skierowanie projektu do dalszych prac w zespołach roboczych.
W naszej ocenie realizacja projektu w jego dotychczasowej wersji nie znajduje merytorycznego uzasadnienia znacznie zwiększając koszty opieki nad kobietami w czasie ciąży, porodu i połogu nie zapewniając przy tym poprawy jej jakości.
Zasadą opieki koordynowanej jest przekazywanie poszczególnych zadań na możliwie jak najniższy efektywny poziom kompetencji. Dotychczas opieka nad kobietą w czasie trwania ciąży fizjologicznej i połogu sprawowana była przez lekarza specjalistę w zakresie położnictwa i ginekologii oraz położnej w ramach umowy na świadczenia ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, położnej poz i pielęgniarki poz, opiekujących się także dzieckiem od chwili wypisu ze szpitala.
Co równie istotne - bardzo często cały wymieniony zespół zatrudniony jest obecnie u tego samego świadczeniodawcy, a przychodnia sprawująca opiekę nad kobietą ciężarną znajduje się w pobliżu miejsca zamieszkania. Kwalifikacje zawodowe personelu i wyposażenie placówek gwarantują wysoką jakość świadczonych usług i zadowolenie pacjentek.
W naszej ocenie pomysł przeniesienia opieki nad kobietą w ciąży fizjologicznej na wyższy poziom referencji, jakim jest szpital, jest nieuzasadniony także ze względu na znacznie większe koszty tego przedsięwzięcia niż to ma miejsce obecnie i jest wyrazem dyskryminacji placówek sektora całej opieki ambulatoryjnej. Realizatorami projektu mogą być tylko szpitale zatrudniające na oddziałach położniczo-ginekologicznych min. 6 lekarzy, w tym czterech specjalistów.
Oddziały położniczo-ginekologiczne i poradnie przyszpitalne nie są w stanie zapewnić kompleksowej opieki na kobietą w ciąży porodu i połogu, gdyż realizacja projektu wymaga udziału w nim położnej POZ, która nie jest częścią zespołu zatrudnionego w szpitalu.
W związku z tym w projekcie przewidziano podjęcie współpracy z innymi podmiotami
na zasadzie podwykonawstwa i będzie to koniecznością także ze względu na wielkość obszaru, na którym zamieszkują kobiety uczestnicząc e w programie.
Nie jest prawdziwą informacja, zamieszczona w komunikacie w sprawie przekazania do opiniowania projektu, że ciągłą opiekę nad noworodkiem do ukończenia 6 tygodnia życia będzie sprawował zespół lekarzy specjalistów oraz położnych. Zgodnie z wymaganiami opisanymi w projekcie noworodek powinien zostać zbadany przez lekarza specjalistę w ciągu 12 godzin od momentu przyjścia na świat i na tym kończy się opis opieki lekarzy specjalistów nad noworodkiem.
Realizacja tego zadania wymagałaby nawiązania współpraca z lekarzem poz, o czym nie ma mowy w projekcie.
W projekcie jeszcze jeden bardzo istotny punkt „2.6. Niedopuszczalne jest dodatkowe rozliczanie świadczeń dla kobiet w ciąży objętych opieką koordynowaną w zakresie położnictwa i ginekologii oraz w innych rodzajach i zakresach świadczeń”. Rozumiemy to jako utratę możliwości korzystania ze świadczeń realizowanych przez inne podmioty, które w świetle tego zapisu, nie będą w stanie ich rozliczyć w ramach posiadanych umów.
Uważamy za absolutnie uzasadnione i konieczne podejmowanie działań zmierzających do ciągłego podnoszenia jakości opieki na kobietą w czasie ciąży, porodu i połogu oraz jej dzieckiem, ale naszym zdaniem publikacja zarządzenia wprowadzającego przygotowany projekt nie przyczyni się do osiągnięcia zamierzonego celu. Stąd też wnioskujemy o wstrzymanie publikacji zarządzenia wprowadzającego projekt skierowany do konsultacji społecznych.
W imieniu Zarządu PZPOZ Jan Tumasz - Przewodniczący